مسئولیت مدنی ناشی از افشای اسرار تجاری توسط کارگر سابق

مرتضی شهبازی نیا؛ منصور عشق پور؛ ابراهیم تقی زاده

دوره 27، شماره 17 ، خرداد 1399، ، صفحه 241-261

https://doi.org/10.22067/le.v27i16.86871

چکیده
  اسرار تجاری دارای ارزش اقتصادی بوده و در دسترس عموم قرار ندارد و تلاش‌های معقولانه‌ای در حفظ و حراست از محرمانگی آن انجام می‌گیرد. افشای اسرار تجاری در سطح محدود و برای هدف مشخص به کارگران جهت انجام تکالیف کارگری موجب از بین رفتن مالیت و محرمانگی آن نمی‌شود، به‌طوری‌که کارگران در زمان وجود رابطه استخدامی و بعدازآن ملتزم به رازداری ...  بیشتر

مسئولیت مدنی تولید و عرضه کنندگان خودروی معیوب در دوره تضمین

حسن مکرمی؛ ابراهیم تقی زاده

دوره 24، شماره 12 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 113-138

https://doi.org/10.22067/le.v24i12.64007

چکیده
  هدف حقوق ایجاد تعادل و برابری در روابط اشخاص است به همین منظور حقوق به حمایت از مصرف کنندگان خودرو پرداخته است . قانونگذار به دلیل اهمیت خودرو ، قانون خاص حمایت از مصرف کنندگان را تصویب کرده است . در این قانون به حق برخورداری از کالای سالم و عاری از عیوب و خطرات بسیار توجه شده و به منظور تحقق این هدف ، قانونگذار حمایت هایی چون دوره تضمین ...  بیشتر

حقوق بنیادین مصرف کننده (مطالعه تطبیقی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ایران با مقررات اتحادیه اروپا و اصول راهنمای سازمان ملل متحد)

ابراهیم تقی زاده

دوره 19، شماره 1 ، بهمن 1391

https://doi.org/10.22067/le.v19i1.27364

چکیده
  حقوق مصرف کننده» و لزوم حمایت از آن، از موضوعات مشترک علم حقوق و اقتصاد است. در واقع، حقوق مصرف کننده، مجموعه قواعدی است که کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، مطابق با ضوابط قانونی و مندرجات قرار داد مربوطه و یا عرف در معاملات، می‌بایست آن را رعایت نمایند؛ حقوقی که مقصود اصلی آن، ایجاد تعادل میان قدرت معاملاتی مصرف کنندگان و عرضه کنندگان ...  بیشتر